Atelier de arhitectură cu noimă

Interior ● Educațional ● Finalizat

Pe trepte la școală

Poate fi vindecată o casă mică, gândită și construită deficitar, pentru a deveni o locuință primitoare și eficientă?
Am studiat posibilitățile de reabilitare a locuirii unei construcții cu numeroase provocări, în patru abordări diferite.




TIP

Arhitectură Case  Transformări și reutilizări
PROGRAM

Locuință de vacanță
CLIENT

privat
LOCALIZARE

Timișești, jud. Neamț

SUPRAFAȚĂ UTILĂ

88 mp
DATA

2018

STATUS

Studiu de soluție






Locuința nefinisată complet, cu demisol, parter și pod, a fost construită în anii 2000 pe un teren alungit de 3300 mp, cu vegetație bogată, livadă și ieșire la Ozana cea frumos curgătoare.
Beneficiarii, doi frați, și-au dorit să înțeleagă în ce fel locuința cu o amprentă la sol de doar 88 mp ar putea acomoda atât o reședință permanentă pentru tatăl lor, cât și o configurație de locuire sezonieră, dedicată vacanțelor.
situație inițială ︎︎︎




Obiectivele


Problemele casei erau multe și diverse, începând cu structura și execuția precară.

Potențialul zonei de sud-est a grădinii, care relaționează direct cu râul, nu era deloc valorificat.


Cele mai importante camere ale casei nu comunicau vizual cu cea mai frumoasă parte a terenului și prin prisma orientării, primeau insuficientă lumină naturală.


încadrare în zonă & poziționare pe teren︎︎︎




Accesul în casă se realiza pe fațada de nord, dinspre șosea, printr-o scară de beton cu prea multe trepte, necesare în urma sistematizării incorecte a terenului.

Tot din acest motiv, beciul - de fapt un demisol cu înălțime redusă - era deschis complet pe o latură, lipsit de termo și hidroizolație și expus infiltrațiilor de apă și variațiilor sezoniere de temperatură.



De altfel, întreaga locuință avea o eficiență energetică scăzută, din cauza pereților cu termoizolație subțire, a lipsei termoizolației la nivelul podului, dar și a sistemului de încălzire pe lemne, cu un horn care nu asigura un tiraj corect. 
Accesul în pod se realiza din exterior, pe o scară mobilă, de pe latura cel mai mult expusă la soare.



Dispunerea camerelor și circulațiile între acestea puteau fi mult îmbunătățite:
accesul în dormitor și baie se realiza printr-un hol cu rol de chicinetă.

În același timp, construcția pe zidărie portantă din BCA limita intervențiile asupra pereților - nu puteam redesena integral compartimentarea interioară pentru a nu periclita structura de rezistență.

plan funcțional & expunere la soare︎︎︎

Obiectivele


Am vrut  să profităm de configurația terenului - casa era poziționată la o distanță potrivită față de stradă -  și de frumusețea cadrului natural, cu vegetație abundentă și ieșire la râu.
Ne-am propus să deschidem casa pe sud-est, către livadă, pentru a îmbunătăți priveliștea, iluminatul natural și randamentul încălzirii pe timp de iarnă.

Toate strategiile posibile au propus mutarea accesului pe latura lungă, estică, care ar fi oferit mai multă intimitate, dar și oportunități multiple de compartimentare a spațiului interior.
De asemenea, în toate variantele iterate de noi, terenul este resistematizat, pentru ca accesul în locuință să se poată realiza la nivelul terenului, cu demolarea scărilor exterioare.

Cele patru scenarii propuse de noi diferă ca abordare, amploare necesară a lucrărilor de reabilitare și confort posibil de obținut.




rezolvări alternative ︎

1. Fără anexă, fără extindere


Primul scenariu păstrează amprenta la sol a casei, într-o organizare compactă, cu costuri mai mici de execuție și de întreținere.

Zona tatălui este delimitată ca apartament separat, cu baie proprie și living open-space.
În zona de vacanță, planșeul de deasupra livingului se decupează, pentru a obține o încăpere înaltă, mai spațioasă vizual și mai bine iluminată.
Sunt amenajate o bucătărie și o baie proprie, cu acces direct din hol.
Noi ferestre și uși sunt decupate pe fațada de sud, care se poate întinde spre exterior cu un pridvor.

Podul este amenajat cu 3 dormitoare minimale, iluminate cu ajutorul unor lucarne.



2. Fără anexă, cu extindere


Compartimentările de la parter și mansardă sunt abordate similar, dar cu câteva diferențe esențiale.

Planșeul de beton de deasupra livingului actual rămâne integral, însă casa se extinde spre sud, pentru a permite un living/dining înalt și mai spațios.
Baia din zona de vacanță devine mai generoasă, la fel ca și cele 3 dormitoare din pod, care pot acomoda și zone de depozitare.

Suplimentarea spațiului vine cu costuri minime de întreținere, însă o amprentă mai mare la sol impune costuri mai mari de execuție.




3. Cu anexă, fără extindere 


Al treilea scenariu păstrează amprenta actuală la sol a construcției. Pentru a valorifica mai bine spațiul existent, apartamentului tatălui este mutat într-o anexă separată.

În casă, zona de sud-est este configurată ca un open-space amplu, cu dining și zone variate de relaxare. Camerele tehnice - bucătăria și baia - sunt amenajate în zona nordică.
Planșeul de deasupra livingului se decupează în zona de mijloc a casei, pentru a aduce mai multă lumină.
În pod, patru dormitoare de dimensiuni reduse sunt dispuse în oglindă, două câte două, pentru a putea primi familia extinsă. După nevoi, două dintre dormitoarele mici pot fuziona, pentru a forma un dormitor matrimonial.
Camerele din pod sunt iluminate prin pereți vitrați orientați pe fațadele de sud și nord.


Suplimentarea spațiului prin construirea unei noi anexe și racordarea acesteia la utilități impun un buget suplimentar pentru execuție.






4. Cu anexă, cu extindere 



Al patrulea scenariu propune de asemenea construirea unei anexe destinate apartamentului tatălui.
Amprenta la sol se mărește, iar volumul casei se modifică, prin adăugarea unei extensii pe latura lungă a casei.

Podul poate fi utilizat ca spațiu de depozitare, joacă sau hobby, însă se renunță la varianta refuncționalizării în zonă de noapte.

Încăperile de odihnă se mută la parter, în opoziție cu zona de zi a casei.
Prin extensia estetică de aproximativ 30% din suprafața actuală, toate camerele primesc spațiu suficient pentru utilizare confortabilă.
Noua suprafață permite acomodarea a două grupuri sanitare.

În miezul casei, planșeul de beton este decupat, pentru a aduce un iluminat natural suplimentar.
Pentru a îmbrățișa noua formă a casei, am propus schimbarea acoperișului cu unul în patru ape.






Fiecare dintrele cele 4 variante de reabilitare a casei vine cu puncte plus și minus la capitolele esențiale.
Cu toate acestea, eficiența funcțională și energetică a casei și relația casei cu contextul în care se află se îmbunătățesc în oricare dintre scenarii.
Reconfigurarea casei din Timișești este un studiu de caz relevant pentru felul în care
poate fi regândită funcționalitatea unei case care nu a primit cea mai bună șansă de la bun început.




Despre procesul prin care ne apropiem de contextele de lucru cu clădiri existente poți explora mai multe și în acest articol. 




︎


CONCEPT ARHITECTURĂ

Alexandra Berdan
Ancuța Costandache

TEXT

Georgiana Covaliu

Holul școlii din Icușeni este transformat într-un spațiu flexibil, funcțional și primitor, în care se pot desfășura, în voie, multiple activități, iar în pauzele dintre ore, un loc de joacă, pe care copiii îl pot explora împreună. 




TIP

Interior ● Educațional
PROGRAM

Renovare hol școală
LOCALIZARE

Icușeni, com. Victoria, jud. Iași

DIMENSIUNE

74 mp
Buget

15 000 EUR
DATA

concept - 2020
implementare - 2022
STATUS

Finalizat 
Jurnal de șantier








Aflată în comuna Victoria din județul Iași, școala gimnazială din Icușeni se confruntă cu un nivel ridicat de abandon școlar, în special în rândul familiilor cu mulți copii. Elevii din clasa a V-a și a VI-a sunt cei care renunță cel mai mult la educație pentru că își ajută părinții la treburile din gospodărie.
Holul școlii este unicul spațiu comun al tuturor elevilor.  Este locul în care își schimbă încălțările și își lasă hainele dimineața, în care își petrec pauzele în anotimpurile reci și în care desfășoară serbări sau festivități. Asta îl face să fie cel mai funcțional și cel mai reprezentativ spațiu deopotrivă și spațiul în care orice îmbunătățire va avea un impact asupra tuturor elevilor.  




Nevoia de a găsi forme de mobilare și depozitare de obiecte dintre cele mai diverse — de la materiale de lucru didactic la mobilier mic, de la haine la încălțăminte — părea cea mai acută și mai urgentă. Pentru a acomoda scenarii variate, mobilarea holului trebuia să se poată modifica ușor.
Pentru a optimiza costurile de implementare și timpii de execuție, ne-am dorit să rezolvăm problemele funcționale ale holului cu un singur obiect de mobilier. Astfel, am propus amplasarea unui mic amfiteatru în holul de acces spre clase. Treptele lui devin „inima” școlii, locul care poate aduna copii la joacă în pauze sau la studiu în orele speciale, dar și pe părinți și profesori la serbări și festivități.




Pereții primesc o înfățișare mai veselă prin gestul simplu de colorare a lor și transformare într-un areal de expunere. De la desene la obiecte de lucru manual, de la fotografii la mici instalații, aceștia pot funcționa ca un fel de galerie pe care toată lumea o poate admira.
Funcțional, amfiteatrul este un set de dulapuri mobile. Gândit și construit modular, el poate fi utilizat și reutilizat în multiple variante.




︎︎︎ scenarii de utilizare a amfiteatrului









Pe trepte la școală nu este doar o metaforă pentru cum elevii își petrec timpul din pauze, ci reprezintă un pretext în jurul căruia am construit un întreg univers.
Holul cu amfiteatru este un loc care invită la dialog, la descoperire, la joacă, la premiere și celebrare, dar și la ascultare și înțelegere. Este al elevilor și al profesorilor la fel de mult pe cât poate fi al părinților în anumite momente cheie din viața școlii și implicit a copiilor.




















︎
Școala din Icușeni este un proiect-tip realizat în vremea guvernării Năstase, ceea ce înseamnă că soluția propusă poate fi implementată în toate proiectele făcute la vremea respectivă. Dacă știți oameni care ar putea beneficia de munca noastră, vă rugăm să ne dați de veste. Împreună, putem face ca Pe trepte la școală să fie cu adevărat în beneficiul elevilor.


︎


CONCEPT ARHITECTURĂ

Ancuța Costandache
Alexandra Berdan
Ștefania Borș

FURNIZORI

Construcții și amenajări ● ZAFIT
Mobilier-amfiteatru ● MOBIERA
Decorațiuni ● A+noima
Management implementare ● A+noima
Mobilier ready-made IKEA + Jysk

ILUSTRAȚII

Ancuța Costandache
Ștefania Borș  

TEXT

Oana Filip
Ștefania Borș
Alexandra Berdan

FOTOGRAFII

Livia Pleșca
Anca Spînu


Implementarea proiectului Pe trepte la școală este documentată integral aici: Jurnal de șantier